3 simpele manieren om met piekeren, angsten, om te gaan

 Of we het nou wel of niet toegeven; we maken ons allemaal wel eens zorgen.

 Je kunt je zorgen maken over de grote dingen, zoals relaties, je baan, het gedrag van je kind, of wat jouw doel is in het leven.

En het kunnen ook  kleine dingetjes zijn;  je to-do list,  een opmerking die je liever niet had gemaakt.

Piekeren, je zorgen maken is heel normaal, alleen, als de zorgen het van je over gaan nemen, kan het zijn dat je niet echt meer kan meemaken wat er is op DIT

moment nu echt gebeurt. 

En, als je het te lang zo laat lopen, kan er een hele negatieve spiraal ontstaan, stress, slecht slapen, depressieaanvallen.

Het leven zoals we nu leven gaat snel, supersnel, en je zult merken dat je de meeste tijd in je hoofd zit.

We herkauwen  uit het verleden wat beter had gekund, of wat slecht is gegaan,  we denken alvast vooruit wat er eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren.

Onze geest heeft het heeeeeel druk met het vertellen van al deze verhalen, interpreteren, opnieuw vertellen, verdraaien, bijverzinnen, of het nu waar is of niet.

Als je je verliest in die zorgen, denk je ook heel snel dat die angsten en zorgen, dat dat FEITEN zijn, WAARHEDEN.

In plaats dat je ze simpel herkent als; een gedachte.

 

Wat denk je als jouw kind al een jaar lang niet is uitgenodigd voor een partijtje, of als je voor de 2e keer sinds het begin van dit school jaar op gesprek op school moet komen.

Of als je partner je openlijk afvalt waar de kinderen bijzijn, je je niet gesteund voelt, en je merkt dat je je innerlijk houvast en vertrouwen elke dag een beetje kwijtraakt.

 

Het gaat vaak sluipenderwijs; een kikker die niet merkt dat hij eigenlijk gekookt word; zó wen je aan het eindeloos malen, herhalen. En het verergert als we daar een lichamelijk gevoel bij

krijgen.

We maken dit allemaal wel eens mee. Je bent niet de enige.

 Het goede nieuws is dat je er iets aan kan doen, zodra je opmerkt dat je weer in die maalstrom zit/duikt.

 

Ons lichaam reageert heel sterk op stress, onze keel, schouders, nek spannen aan. Onze eerste reacties op spanning en stress is een weerstand om te voelen wat er is, en dit maakt dat

de spanning in het lijf alleen maar sterker wordt.

 

We gaan als een dolle redeneren waarom we niet zo boos, ongerust, geërgerd, verdrietig zouden moeten zijn.  

Wat we eigenlijk zouden moeten doen is leren om te erkennen wat er is, wat je voelt, en het voor dit moment er gewoon te laten zijn.

Hier komen de 3 simpele stappen om mee te oefenen op zo'n moment.

TWEE VOETEN

Beng je aandacht naar de onderste helft van je lichaam; je voeten. hoe voelen ze aan, zit er leven in je voeten, hoe voelen je sokken, schoenen?

Breng dan de aandacht naar je onderbenen, bovenbenen.

Hoe voelt het daar? Zwaar licht, warm koud?

Breng daarbij het gevoel van je ademhaling en ontspan volledig als je uitademt.

ADEM TELLEN

Bij het inademen tel je rustig tot 6 en bij het uitademen tel je rustig tot 10.

Zorg dat je het tellen aanpast aan je adem en niet andersom.

Als dit te moeilijk is om vol te houden, stop dan even en begin rustig overnieuw.

je kan nog aanvullend 'in' zeggen/ denken  bij het inademen en 'uit'  bij het uitademen.

Doe dit ongeveeer één minuut, of zolang als je nodig hebt.

VINGER ADEMEN

 Deze oefening geeft je een visueel houvast.

Houd je linkerhand , met je vingers gespreid, palm naar je toe, voor je.

 

Zet je rechterwijsvingertop links onder je  linkerduim. Adem in als je naar de duimtop gaat met je rechterwijsvinger, en adem uit als je rechts naar beneden weer afdaalt .

Dan adem je in als je naar  je linkerwijsvingertop gaat, pauzeert even boven, en daalt weer af en ademt weer uit.

Heuveltje af, heuveltje op.

Aan de rechterbenedenkant van je pink gekomen ga je gewoon weer terug.

En zo ga je van top naar top. Rustig, plezierig. 

 

Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je weer rustig kan worden in moeilijker tijden

 

 

 

 

 

 

Lees ook:

Faalangst

Ik kan het tóch niet!

Perfecte ouders worden niet gevraagd

Ben benieuwd wat je hiervan vindt, je kunt hieronder reageren.

Beveiligingscode
Vernieuwen