Is jouw kind een Growy of een Fixy

 

 

Wel of geen complimenten en de growth en fixed mindset. 

 

Als ouder heb je veel te bieden, zoals warmte, rust, regelmaat en duidelijke grenzen.

Zeker voor kinderen die zich  nog onveilig voelen, is dat van groot belang.

Meer basisvertrouwen krijgen, dat is wat we ons kind heel graag willen geven; ik ben goed genoeg zoals ik ben.

Door je kind  veel te complimenteren hoopt je haar zelfbeeld te versterken.

Complimenten hebben soms echter een averechts effect.

Wanneer je een compliment geeft, geef je daarmee ook de boodschap dat dit is wat je verwacht van het kind en kan het kind concluderen dat het de volgende keer ook zo goed moet gaan.

Het kind gaat dan op safe spelen, beseft; dit is dus wat mijn ouder wil, ik zal niets meer doen wat hij zou kunnen afkeuren.

Je geeft het kind dus eigenlijk geen inzicht hoe hij tot die 'geweldige prestatie ' is gekomen.

Hoe gaat dat nou in zijn werk?

Onderzoek toonde aan dat teveel positieve bevestiging juist tot onderpresteren kan leiden. Als ouders het toch altijd ‘geweldig’ vinden wat hun kind doet, leert het kind geen moeite doen voor iets wat niet vanzelf gaat.

Het leert niet dat succes een resultaat is van aanleg én inspanning. En dat ze dat laatste zèlf in de hand hebben.

Onze natuurlijke neiging is om het kind te prijzen, gerust te stellen

Naar mijn mening is dat wat IK, als ouder  van de tekening van mijn kind, rapport, doelpunt etc etc  vind, ondergeschikt is aan wat het kind er zelf van vind.

 

Als je kind na 2 tellen klaar is met zijn tekening hoef je dus niet te zeggen dat het prachtig is als hij zijn tekening komt laten zien, dan leert hij al snel dat er iets fundamenteels niet klopt; zijn mening en jouw mening lopen wel heel erg uit elkaar.

Wat dan wel doen?

Benoem eerst wat je ziet; 'Ik zie een draak, een  groene draak met heel veel vuur ', en vraag daar dan nog iets over, wat doet die draak, wat eet hij?

En vraag ook zeker wat je kind zelf van die draak vind.

Daar gaat het uiteindelijk om;

WAT VIND HIJ ER ZELF VAN?

Dit heeft een positiever effect dan de opmerking: Joh mooi gedaan weer!

Benoem de inspanning, het kleurgebruik, zijn plezier in het tekenen. Zijn nauwkeurigheid, zijn desinteresse (het lijkt of je een beetje haast had, klopt dat?)etc etc.

draak

 

Heb er eigenlijk geen oordeel over, zoals hij bezig is.

Zo krijgt je kind meer vertrouwen, en hebben jullie een eerlijker en open contact.

Onderzoek samen of hij zo tevreden is, of wat er nog bij kan. Zo leer je je kind ook net iets langer met iets bezig te zijn.

Vooral met kinderen die snel opgeven, is het een uitdaging om toch de inspanning te blijven benoemen.

Luister wat je kind zegt, vraagt, en wacht met meteen een reactie te geven.

Anders blijft hij de mening over zichzelf en zijn creaties altijd buiten zichzelf leggen. 

Hoe dus wel?

Goede complimenten:

  • prijzen de inspanning, niet het intellect of het resultaat (‘Knap dat je het blíjft proberen’)
  • zijn gericht op bepaald gedrag
  • zijn eerlijk en ‘op maat’
  • maken geen onderlinge vergelijking tussen kinderen

Tips

  • Stimuleer het opdoen van nieuwe ervaringen, nieuwe dingen leren
  • Prijs vooral de inspanning, niet het resultaat
  • Erken samen dat je kind niet overal in kan uitblinken: falen mag
  • Steun je kind onvoorwaardelijk als persoon, zonder link naar hun prestaties.

Bekijk het filmpje over growth en fixedmindset (NL) (kan ook samen met je kind) 

In dit zeer interessante filmpje  (ENG)gaan we kijken wat voor een

effect het heeft om de inspanning, dan wel de intelligentie  te belonen.

 

Lees ook:Mijn kind wil altijd alles bepalen.

10 gewoontes voor een rustiger gezinsleven

Heb jij een kind met een (héle) sterke eigen wil.....?!

 

 

Ben benieuwd wat je hiervan vindt, je kunt hieronder reageren.

Beveiligingscode
Vernieuwen