9 dingen die kunt doen als je kind bang is

Lezersvraag: 

 

Hallo Franca, ik lees al heel lang je nieuwsbrieven, en elke keer helpt het me om met meer rust en vertrouwen met mezelf en mijn kinderen om te gaan.

Behalve deze week; Lia, mijn oudste dochter van 9 jaar heeft opeens nachtmerries, en plast weer in haar bed. 

Ze wil niet meer af spreken met kinderen in de klas, want wat is het geval, wat heb ik na veel geduld uit haar gekregen:

Tijdens een slaapfeestje  hebben ze met elkaar naar 'de Griezelbus' gekeken. 

Sindsdien is het elke avond bal; niet alleen willen slapen, bedplassen en nachtmerries.

Ik heb opeens weer een kleuter in huis. 

Ik heb al van alles gedaan; verteld dat het maar een film is, dat ze aan iets leuks moet denken etc etc.

Niets helpt, dus Franca, namens de hele familie en Lia: kun je ons helpen? M.te V

 

 bangkind

 

 

 

 

 

 

 

Wat voelen we ons naar als ons kind bang is voor wat iets wat in onze ogen echt niet zo eng hoeft te zijn.

En natuurlijk ook als we ons levendig kunnen voorstellen dat het inderdaad heel eng is, maar we ons kind gewoonweg niet kunnen troosten!

 

 Kinderen kunnen voor heel veel dingen bang zijn:

  • Dieren; honden, vogels, spinnen
  • geluiden
  • onweer
  • logeren bij anderen
  • verjaardagsfeestjes
  • om fouten te maken
  • dat de juf boos word als ze iets vragen

 

9 dingen die je kan doen bij een bang kind

 

1.STOP met je kind geruststellen.

Je kind is bang, en je eerste natuurlijk reactie is: stil maar er is niets, shhht shht. Dempen dempen...

Je merkt ook dat het eigenlijk niet helpt, dat je kind alleen maar hardnekkiger bang blijft.

Je kind wil dolgraag geloven wat je zegt, maar zijn hersens staan nog steeds op: VLUCHT!

Je kind kan eigenlijk niet meer logisch nadenken; de prefrontal cortex staat on-hold. Het emotionele brein neemt de zaak over.

 

 

Probeer eens het volgende:

PAUZE neem een pauze en ADEM een paar keer diep in met je kind. Diep ademen kan het zenuwstelsel geruststellen.

ERKEN de angstige gevoelens. Je kind wil voelen dat je haar angst begrijpt. (wat je er van vindt is weer een ander verhaal)

EVALUEER Als je kind weer kalm is kunnen jullie samen oplossingen bedenken.

LAAT HET GAAN, je kind schaamt zich vast dat het zo bang is. En jij voelt je misschien schuldig dat je haar maar niet gewoon kan geruststellen

 

2. UITLEG: In mijn praktijk leg ik altijd als eerste uit dat bang zijn heel nuttig is, er gebeurt iets wat misschien niet goed voor ons zou zijn.

Ons systeem zegt: hé pas op, dit is niet goed voor JOU.

Laten we dat eens onderzoeken, hoe ziet die angst er uit, wat gebeurt er, hoe voel je je, en...wat is het ergst wat er kan gebeuren?'

Ik neem het dus heel serieus, maak het niet kleiner, integendeel, ik laat de angst, en de beelden er helemaal zijn.

Je kind denkt vast dat er iets helemaal mis is met haar; niemand anders is zo bang geworden, maar ik wel!!

We vragen ons dan af of het een vals alarm is, of het een oud alarm is etc etc.. we zijn het echt aan het onderzoeken.

Mijn hele tafel staat vol met poppetjes, dingetjes, en vaak kan zo'n poppetje die ANGST wel representeren. 

 

3. BRENG DE ANGST TOT LEVEN: We gaan een paar vragen stellen aan die angst, om er zo meer in contact mee te komen, in plaats van het weg te duwen, of kleiner te maken.,

4. ONDERZOEK de gedachten van je kind. Onze gedachten zijn soms zeker nuttig om ons te beschermen voor gevaar. Wat zijn helpende gedachten en welke niet? 

5. STA ZE TOE OM TE PIEKEREN,  sommige kinderen kunnen gewoon niet meer stoppen met zich zorgen te maken.

 

En, ja, dan word het inderdaad steeds erger. Sta ze toe om op een bepaald, afgesproken moment eens goed, en serieuste piekeren.

Met briefjes, tekeningen, een speciale zorgendoos. Maximaal 10-15 minuten.

Zeg bijvoorbeeld als ze om overdag iets zegt over haar angst: hé dat is echt een goed onderwerp voor ons speciale piekertijd om 18.00 uur! Onthoud jij het?

 

 6. WAT ALS?

Wat als ik alles ben vergeten van mijn spreekbeurt?

Wat als de hond toch tegen me aan springt?

Breng je kind weer hier, terug naar NU, en vraag: we zijn nu hier samen thuis, wat is er NU zo angstig voor je?

Leer je kind Mindful te zijn.

 7. STAPPENPLAN.  Ik maak met het kind een stappenplan, wat ze kunnen doen in geval van nood.

 8. NIET VERMIJDEN.  DOE JUIST MEER. Oefen in kleine stappen met het gevreesde onderwerp, in het tempo van het kind.

 9. WEES VRIENDELIJK,  vergeet niet als ouder, dat je niet de enige bent.

Veel ouders denken dat zij de oorzaak van de angst van hun kind zijn. Onderzoek heeft aangetoond, dat angst veroorzaakt word door veel verschillende factoren;

erfelijkheid, temperament, omgevingsfactoren, traumatische gebeurtenissen etc.)

Onthoud dat jij niet de veroorzaker bent van haar angst, en je kan je kind helpen hiermee om te gaan.

Vergeet niet dat je niet de enige ouder bent, en je  nergens schuldig aan bent.  

         

Wees niet meer kritisch voor jezelf, vergeef jezelf; hou van jezelf en hou van je kind.

 

In mijn praktijk werk ik heel veel en succesvol met EFT Emotional Freedom technique, oftewel; tappen.

Hierdoor komt veel stress vrij, en kan het lichaam weer ontspannen.

Hieronder een korte impressie van één van mijn inspiratoren: Nick Ortner

 https://www.youtube.com/watch?v=XyHxuTG6jRk

 

 

 

Heb jij een angstig kind? Bel me vrijblijvend 06 1808 1342

 

 stenen

 

      

 

 

 

 

 

Ben benieuwd wat je hiervan vindt, je kunt hieronder reageren.

Beveiligingscode
Vernieuwen