3 stappen die je kan doen om kalm te blijven als jouw kind dat niet is!

 

 

            boos kind

 

Als je kind wanhopig is, en ze richt haar frustratie op jou, is dat een zeer stressvol en ontregelende ervaring. Paniek,twijfel, machteloosheid, woede en moedeloosheid wisselen elkaar razendsnel af.

 Hoe zou het zijn als je al die gedachten opzij kon schuiven, en op een of andere meditatie-manier je gewoon op dit moment kon concentreren, en vooral, dat je niet vergeet te ademhalen?Zodat je je weer kan focussen op je kind, en de ramp niet groter maakt dan hij is.

 Als we als reactie op de boosheid van ons kind willen 'vechten, vluchten of bevriezen/verstarren', doen we dit omdat we weg willen van deze plaats des onheils!

 

Het is heel natuurlijk voor kinderen om grote gevoelens te hebben. Als we zelf vluchten, vechten, verstarren, dan 'verliezen' we eigenlijk , en geven we haar het bericht dat deze  gevoelens niet zijn toegestaan, en leren we haar ook niet om haar emoties te reguleren. Erger nog, we zeggen eigenlijk dat we onszelf ook niet kunnen controleren, alleen als zij eerst rustig wordt! Of ze nu 5 of 15 is, dit is niet zoals we het willen.

Natuurlijk, we weten dat we in elke opvoedingssituatie beter rustig kunnen blijven, alleen als we overmand zijn door sterke emoties, kunnen we niet meer denken, en kunnen we onszelf niet helpen.. Of wel?  Stel dat er drie stappen zouden zijn die je konden terugbrengen naar rust EN op zo'n manier dat je kind niet zo vaak meer zo boos is?

Hier komen ze:

STAP 1 : 

Krijg weer controle over je eigen emoties.

  • STOP en HAAL ADEM
  • Verminder de druk: herinner jezelf eraan dat er geen nood is, niemand is stervende. Verander gewoon je gedachtem.
  • Zeg een zin als: Ze gedraagt zich als een kind, omdat ze een kind IS. Ik ben de volwassene hier. Herhaal dit als een mantra.
  • Merk op waar in je lijf de spanning zich ophoopt; schud jezelf los, adem lekker diep uit, liefst met een (niet al te angstaanjagend) geluid. Een slok water zet je weer even met beide benen op de grond.
  • WEES HIER ....NU, Als je jezelf in het huidige moment kan brengen, zal je boosheid verminderen. dat komt omdat, als we boos zijn, we eigenlijk overdreven reageren. We zijn gertriggerd door iets uit het verleden (mijn ouders zouden zoiets nooit hebben toegestaan) of bang voor  de toekomst. (mijn kind wordt een asociale psychopaat!) Alleen, op DIT  moment, als je alles kunt laten gaan,  is er geen nood.
  • Oefen dit regelmatig, dit  word je nieuwe goede gewoonte! En...je zal vast wel eens in je eigen valkuil vallen, niet erg!

STAP 2 :

Verander de energie

  • Maak het emotioneel weer veilig; zeg,: tjee, we hebben het nu even echt moeilijk met z'n twee, laten we het zo nog eens over doen.
  • Erken het perpectief van het kind:Het lijkt er op dat je wilt....
  • Vind de gemeenschappelijkheid: Jij wilt---------- en ik wil................ wat kunnen we doen om dit op te lossen?
  • Verbinden: op dit moment, wat is nodig om weer verbonden te zijn, al het andere kan wachten.
  • Help je kind om zijn emoties te regelen. Kinderen doen dit meestal door te huilen, veilig in onze armen, of in  onze aanwezigheid. Nu je zelf weer rustig bent, kun je je inleven in je kind. Adem in en uit en bedenk dat huilen bij je kind zijn manier is om zijn hart weer te openen.

STAP 3: 

Leer de les

  • Leren. Als je weer kalm bent, kun je  rustig  nadenken over wat er is gebeurd. Hoe kun je jezelf helpen door emotioneel meer in balans te blijven? (meer tijd voor jezelf, meer slaap, minder afspraken, meer kijken vanuit het perpectief van het kind etc )
  • Aan je kind leren. Later, wanneer jij en je kind je weer verbonden voelen, zeggen: we hadden het echt moeilijk vandaag, nietwaar? Het spijt me dat ik zo boos werd; ik denk dat ik bezorgd was. Ik doe echt mijn best om niet meer zo te schreeuwen. Wat kan ieder van ons de volgende keer beter doen?
  • Veranderen. Als dit vaak voorkomt, maak een lijst met mogelijke oplossingen en probeer ze uit. (wat niet werkt, stop daar mee, en verzin iets nieuws) Het leven is te kort om dezelfde problemen dag in dag uit te moeten meemaken!)

 

In de hitte van de strijd weet je bovenstaande misschien niet meer. Maak een spiekbriefje met de woorden die voor jou werken, en leef er een paar weken mee. En ....je zult je niet meer kunnen herinneren wanneer die laatste driftbui nou was!

 

WORKSHOP BETER OMGAAN MET DE BOOSHEID VAN JE KIND  

meld je HIER aan

 

 

Ben benieuwd wat je hiervan vindt, je kunt hieronder reageren.

Beveiligingscode
Vernieuwen