6 redenen waarom kinderen niet helpen in huis, en wat je eraan kunt doen.

Mijn allereerste taakje vroeger thuis was om de slabbetjes op te rollen, de touwtjes netjes eromheen te doen, en in de lade leggen. Elke keer dat mijn moeder zo'n rolletje pakte en om mijn broertjes halsje deed, glom ik een beetje van trots. 

 

Waarom is het goed dat kinderen taken hebben? Waarom helpen ze niet gewoon mee? Uit een Brits onderzoek blijkt dat een kwart van de kinderen tussen de 5 en 16 niets meer hoeven te doen thuis. Hun drukbezette ouders maken hun bed op en ruimen hun kamer op.

Hoe komt dat en wat kunnen wij eraan doen?

kindafwas

1.Kinderen hebben geen tijd. In deze tijd is de school de voornaamste manier om kinderen zich te laten voorbereiden op de maatschappij. Ze zitten uren op school, en dan thuis nog uren aan hun huiswerk. Sport, muziek, bijbaantjes, het kost ze allemaal ongelofelijk veel tijd. Aan het einde van de lagere school hebben ze geen tijd meer om te spelen, en tegen de tijd dat ze op de middelbare school zitten, hebben ze geen tijd meer om te slapen!

Oplossing: Tijdens het schooljaar geef je je kind verantwoordelijkheden die ze in een uurtje kunnen doen in het weekend. In de zomervakantie bijvoorbeeld, kun je eens een gesprek voeren over verantwoordelijkheden,  en kun      je samen  een schema maken, dat iets meer zal vragen van je kind. In vakanties, zonder de belasting van de school, kun je je kind levenslessen leren, en kan je kind werkelijke bijdragen leveren aan het huishouden.

2.Je doet het sneller, beter, liever zelf. Het kost best veel tijd en energie, en soms je goede humeur, om je kind de taak te leren, uit te leggen, en erger nog: hem er steeds aan helpen herinneren!

Oplossing: start er jong mee. Peuters vinden het heerlijk om je te helpen. Laat hem bewust meedraaien met wat je doet, van jongs af aan, ook al kost het je veel meer tijd. Je zult veel tijd kwijt zijn aan leren , voordoen hoe het moet. Maar maak er een familieregel van in de trant van: "iedereen helpt samen mee in ons huis, we ruimen altijd onze eigen troep op, kom maar, ik help je." En het kind leert gaandeweg dat hij iets zinvols doet, en zal ervan genieten. 

Als je kinderen ouder zijn, kan je er dan nog wel mee starten? Ja, maar je moet als een team samenwerken, in plaats van de taken verdelen. Je eerste doel is niet dat je hulp krijgt in je huis. Het gaat erom je kind de ervaring te geven hoe fijn het voelt, bij te kunnen dragen.

3. Kinderen haten taken. Dat is een normale houding, wij vinden de huishoudelijke taken ook niet het leukste wat er is. En, ze hebben veel leukere uitdagingen die ze in die tijd zouden kunnen doen. Ze zien echt niet waarom je je zo opwindt dat ze over jouw net gedweilde vloer lopen.

Oplossing: Laat het gaan over ' iets kunnen', hoe fijn dat is. Weet dat als je 'taken doen' alleen maar als corvee aanbiedt, dat kinderen dat eigenlijk vreselijk vinden. Maar zie het als een kans om  je kind te laten  ervaren hoe fijn het is om iets goed te kunnen. "Kijk eens hoe ze de keuken mooi heeft opgeruimd. Hoe ze de sokken mooi in paren heeft gerold?" Na een tijdje  zal ze ervan genieten dat ze een taakje goed heeft afgemaakt, en zelfs trots zijn dat ze nu iets kan koken, of kan tuinieren.

Laat het gaan over waardering en samenwerken. Je kind zal niet uit zichzelf enthousiast worden om mee te werken, maar met je samenwerken is alweer anders. In plaats van haar de taak in haar eentje te laten doen, zie het als een kans om iets met haar samen te doen. Zet haar lievelingsmuziekje op en zing lekker samen mee. Vind plezier in het samen weken, en inspireer je kind. Vertel hem hoe je het waardeert dat hij meehelpt. 'Dank je, zo gaat het fijn en snel, we zijn een superteam !, En zo houden we tijd over voor leuke dingen!". Je kunt als familie samen aan de slag en daarna lekker naar de speeltuin, of, met oudere kinderen na een 'probleemloze week' iets simpels, leuks bedenken om je waardering te laten zien. 

4. Jonge kinderen hebben ons nodig om hen te helpen. Ja soms hebben ze echt geen zin, vallen terug in hun afhankelijke 'babyrol'. Dat hebben ze soms even nodig. Op school mogen ze die kant niet laten zien, thuis mag die babyrol er wel even uit komen. Als je dat niet ziet, toestaat, kan je verzekerd zijn van een 'babyreactie'op je simpele vraag om even te helpen, of om zijn schoenen aan te doen.

Oplossing: Wees niet bang om je kind af en toe een baby te laten zijn als hij jouw hulp vraagt, en zorg ervoor dat hij genoeg tijd heeft om kinderachtig te kunnen zijn. Dan, als je weet dat je daarin genoeg tegemoet gekomen bent, en hij vraagt jouw hulp bij een taak , waarvan je weet dat hij dat zelf kan, blijf bij hem terwijl je hem stimuleert om het zelf te doen. Hou je gevoel voor humor bij de hand, en verwacht dat je kind inderdaad zijn eigen boterham met pindakaas kan smeren. Je kind zal verbaasd zijn, dat hij dat inderdaad zelf kan!

5. Kinderen doen de taken niet echt goed. je kunt niet verwachten dat ze het net zo goed al jou kunnen doen. Jij waarschijnlijk ook niet, vroeger, op die leeftijd.

Oplossing: Leer het hem. Knip de taak op in kleine stukjes en laat je kind elke stap rustig leren. Je kan foto's van hem maken bij elke stap. Trek je steeds meer terug uit dit begeleidingsproces, als hij weet dat je het zo meteen over gaat doen, waarom zou hij dan z'n best doen?

Focus op het positieve, en je kind zal nog meer zijn best gaan doen. Denk eraan hoe jij reageert als iemand kritiek heeft op door jou geleverd werk, tegenover iemand die iets positiefs zegt over wat je hebt gedaan. Dus als de kleren van je zoon door elkaar liggen in zijn kast; apprecieer dan tenminste dat hij zijn kleren in de kast heeft gedaan. En als je dochter halverwege het  inruimen van de afwasmachine een heel belangrijk telefoontje krijgt, bedenk dan dat het aan haar is hóe ze die taak afmaakt.

6. Kinderen 'vergeten' hun verantwoordelijkheden, of klagen, en wij geven het dan ook maar op. Kinderen (en wij ook!) hebben een boel aan hun hoofd, van het eerstvolgende verjaardagspartijtje, feest, of gedoe met broertjes, huiswerk, het leven! verwacht gewoon dat je hen moet herinneren, en dat ze klagen.

Oplossing:

Niet opgeven, erger je niet. Het zal nooit bovenaan hun lijstje staan, en dat is OK. Hou je gevoel voor humor. 

Maak een schema: waar ieders taak op staat, en wees dan consequent en opgewekt en weet dat je een gewoonte aan het vormen bent. Blijf vriendelijk herinneren, totdat de gewoonte is gevormd. Herinneren betekent niet mopperen, foeteren. Het heeft allemaal te maken met de manier waarop je de dingen zegt. Maak er soms een grap van, hou het licht en vrolijk. Als de kinderen weten dat een glimlach, knipoog, knuffel jouw reactie zal zijn op hun actie, zullen ze het leuker gaan vinden. Denk je dat jouw kinderen hopeloos zijn omdat je ze telkens moet herinneren, en word je daardoor geirriteerd? Dan zal er alleen maar meer spanning en irritatie komen, en denken ze dat ze die stomme taken vooral voor jou moeten doen. 

Wees zelf het goede voorbeeld. Als je laat zien dat je het gewoon vind om de borden in de afwasmachine te doen, de keuken opruimt na het eten, (en wat voor jou ideaal zou zijn) zien ze wat je doet, en kunnen besluiten dat ook te doen.

Benoem het als ze meehelpen:  'Ha dat is fijn, zo gaat het veel sneller ''.

Laat ze oefenenen met verschillende taakjes, er is altijd wat te doen!

Maak er iets leuks van, mooi emmertje, sponsje , wat zou jijzelf leuk vinde?

 

 

Hier zijn wat lijsten wat je kind allemaal al zou kunnen doen:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/97206-huishoudelijke-taken-voor-kinderen-van-2-tot-12-jaar.html

http://www.online-opvoedhulp.nl/blog/algemeen/89/kinderen-klusjes-laten-doen.html

 http://office.microsoft.com/nl-nl/templates/rooster-voor-huishoudelijke-karweitjes-van-een-kind-TC010278127.aspx

 

Succes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ben benieuwd wat je hiervan vindt, je kunt hieronder reageren.

Beveiligingscode
Vernieuwen