Alleen maar Ademen?

 

 


take a deep breath

 Het is onmogelijk om een liefhebbende, geduldige ouder te zijn als je gespannen bent. Maar het leven met kinderen is vol met triggers, toestanden die ons zo gespannen maken.

 

 

Natuurlijk maken die triggers, huil en scheldpartijen ons eigenlijk niet gespannen.

We maken onszelf gespannen als reaktie op die toestanden. Het is een keuze.

Geloof me of niet, het is echt mogelijk om diep te ademen en je ontspannen te voelen tijdens file rijden, wachten op je treuzelende Kind Met Geen Enkel Tijdsbesef, je slome, uitdagende puber, of zelfs tijdens een  giga driftbui....(dit heeft wel wat oefening nodig hoor!)

 

De makkelijkste manier om jezelf te herinneren om je spanning lost te laten is om.....te ademen. Alleen maar ademen. Het brengt ons weer terug naar ons lichaam. Ons hart, in het moment, terug naar de keuzemogelijkheid om te kiezen hoe we willen reageren.

 

Dus, waarom niet wat oefenen? Stop vandaag af en toe, en ......ADEM. iedere keer als je je gefrusteerd, opgewonden voelt. Gebruik deze moeilijke momenten als signalen dat je weer mag oefenen. StOP met waar je mee bezig bent en  haal een paar keer diep adem. Herinner jezelf eraan dat er geen noodtoestand is, er is slechts....een kind wat niet wil eten, een .......file die nog  heel lang duurt....etc.

 

Ademen is zo simpel dat je het vast moeilijk vind om te geloven dat het zo'n krachtig instrument is. Maar het zal je transformeren, want je zelf-discipline groeit met de dag, en je zult je over een maand gelukkiger, rustiger voelen. Hoe meer je oefent hoe beter.Wink

 

 

 

Neem zo vaak als mogelijk een moment om even dieper adem te halen; van hoog, gespannen adem naar rustige diepe ademhaling;

Neem 3 rustige, heerlijke diepe ademhalingen;  voordat je gaat praten, voordat je de telefoon opneemt, tijdens routineklusjes, tijdens het voorlezen van je kind, tijdens haarborstelen, tandenpoetsen.

Er zijn zoveel momenten....

 

Vraag jezelf eens af:

  • Als ik bewust op me adem , mijn tempo wat vertraag; kan ik daardoor beter zien wat er aan de hand is?
  • Kan ik daardoor beter naar mijn kind luisteren?
  • Wat kan ik doen om vaker bewust te ademen?, hoe kan ik mezelf daar aan herinneren? 
  • Verandert het gedrag van mijn kind als ik vertraag, en adem, en luister?

Succes!

Zelfcompassie, wat heb je eraan?

Begin de dag met een dansje......

Hoezo ...NU....wat nou...NU?

Mindful Spreken

Ben benieuwd wat je hiervan vindt, je kunt hieronder reageren.

Beveiligingscode
Vernieuwen